بلبرینگ چشمی یا سیبک و کاربرد آن در صنعت

بلبرینگ سرجک ، بلبرینگ مفصلی

آشنایی با بلبرینگ های مفصلی و سرجک

در مقالات قبلی با انواع بلبرینگ ها و رولبرینگ ها آشنا شدیم . برای اطلاعات بیشتر ۳ مقاله [ سیر تا پیاز بلبرینگ ها ] و [ بلبرینگ به زبان ساده ] و [ همه چیز در مورد رولبرینگ های صنعتی ] را مطالعه کنید. اما در صنعت گاهی برای ایجاد اتصالات نیاز داریــم از نوعی مکانیزیم استفاده کنیــم که بتوانیــم دو وظیفه اتصال و لغزش را ترکیب کنیم که این نیاز باعث پیدایش بلبرینگ های اتصالات شد . بلبرینگ های اتصالات با نام های مختلفی مانند : بلبرینگ مفصلی ، بلبرینگ سرجک ، بلبرینگ قورقوری ، بلبرینگ چپقی و … شناختـــه می شوند .

بلبرینگ های اتصالات مفصلی در انگلیسی با نام بلبرینگ راد اند که به صورت  Rod Ends Bearing نوشتــه می شوند شناختــه می شوند  . بلبرینگ راد اند در طیف وسیعی از صنعت کاربرد دارد و بیشترین کاربرد آن بیشتر در صنعت خودرو می باشد که یک مورد آن استفاده در سیبک فرمان میباشد . در ادامه آن را بیشتر توضیح می دهیـــم .

بلبرینگ چشمی

سیبک فرمان چیست ؟

همانطور که احتمالاً می دانید کار سیبک فرمان اتصال چرخ های خودرو به سیستم تعلیق خودرو می باشد به طوریکه همانند یک محور چرخشی عمل می کند و در هنگام پیچاندن فرمان و عبور از روی دست اندازها نیـــروهای وارده را تحمل می نماید.

سیبک در خودرو نقش بسیــار مهمی را ایفا میکند اگر به هر دلیل سیبک خودرو خراب بشود و نسبت به تعویض آن اقدام نگردد ، دیگر  فرمان خودرو در هدایت خودرو نقشی ندارد و واقع ناگواری در انتظار راننده سهل انگار است.

بیشتر ببینید
تشخیص بلبرینگ اصل

شکل سیبک فرمان چپـــقی شکل می باشد کــه به صورت یک گوی فلزی در درون یک کاسه است که در داخل آن لغزش دارد و این مجموعه به خوبی آب بندی شده است.

سیبک هایی که امروزه در خوردرو ها تولید می شود نیازی به نگهداری چندانی ندارند و تنها در صورت خرابی کاملا عوض می شوند اما در خودرو های قدیمی تر سیبک ها نیاز به مراقبت و گریس کاری داشتند . در تصویر زیر شکل سیبک فرمان را مشاهده می کنیــد .

بلبرینگ چشمی

 

کاربرد بلبرینگ های سرجک و مفصلی در صنعت 

کاربرد بلبرینگ های اتصالات مانند سرجک ، مفصلی و … در مکانیزیم هایی هست که اتصال باید بتواند ناهمراستایی شفت را تحمل کند . در مکانیزم هایی  که هم باید نیرو ها در جهت شعاعی و هم در جهت محوری تحمل شود و همچنین باید یک اتصال با اطمینان داشته باشیم استفاده از بلبرینگ های سرجک ، مفصلی و … یک انتخاب درست است .  

استفاده از بلبرینگ های سرجک و مفصلی سبب می شود که بتوانیــم نیروها را هم در جهت شعاعی و هم در جهت محوری مهار کنیــم . بلبرینگ سیبک که یک نوع از بلبرینگ های اتصالاتی است ، نیروهای وارد شده در پیچیدن خودرو در پیچ ها  و عبور از روی یک دست اندازهـــا را به راحتی تحمل می کند و همچنین  بلبرینگ سیبک میتواند  لقی بسیار کمی دارد و این لقی را با گذشت زمان نیز حفظ می کند . برای اطلاعات بیشتر مقاله لقی بلبرینگ ها را مطالعه فرمایید.

یکی از کاربرد های بلبرینگ های اتصالات در مکانیزم درب های اتوبوس و مکانیزم درب های خودرو ون می باشد. که در ویدئو زیر می توانید آن را مشاهده کنید .

بیشتر ببینید
روش های تست بلبرینگ و ارزیابی سلامت آنها

 

کاربرد بلبرینگ چشمی

انواع بلبرینگ مفصلی و سرجک

می توان گفت بیشترین کاربرد بلبرینگ اتصالات در صنعت مربوط به نوع بلبرینگ مفـصـلی و سرجک است .

بلبـرینـگ مفـصـلی در دو زیر تولید میشود .

  • بلبرینگ مفصلی نری
  • بلبرینگ مفصلی مادگی

برای دوستان اگر بخواهیم بیشتر توضیح بدهم انتــهای بلبرینگ مفصلی نری بصورت پیچ است و انتهای بلبـرینگ مفـصـلی مادگی به صورت مهره می باشد .  بلبرینگ های مفصلی نام دیگری هم دارند کـــه گاهی اوقات در صنعت از آنهــا استفاده میشود مانند بلبرینگ سرجک و بلبرینگ قورقوری که همگـــی مشخص کننده یک محصول می باشند .

دانلود کاتالوگ های بلبرینگ چشمی ، بلبرینـگ مفـصـلی و بلبرینگ سرجک

بخش بعدی

به این مقاله چقدر امتیاز می‌دهید؟

Rating 3.67 from 57 votes

رضا رستمی
ارسال دیدگاه