بلبرینگ چشمی یا سیبک و کاربرد آن در صنعت

بلبرینگ سرجک ، بلبرینگ مفصلی

آشنایی با بلبرینگ های مفصلی و سرجک

در مقالات قبلی با انواع بلبرینگ ها و رولبرینگ ها آشنا شدیم . برای اطلاعات بیشتر ۳ مقاله [ سیر تا پیاز بلبرینگ ها ] و [ بلبرینگ به زبان ساده ] و [ همه چیز در مورد رولبرینگ های صنعتی ] را مطالعه کنید. اما در صنعت گاهی برای ایجاد اتصالات نیاز داریــم از نوعی مکانیزیم استفاده کنیــم که بتوانیــم دو وظیفه اتصال و لغزش را ترکیب کنیم که این نیاز باعث پیدایش بلبرینگ های اتصالات شد . بلبرینگ های اتصالات با نام های مختلفی مانند : بلبرینگ مفصلی ، بلبرینگ سرجک ، بلبرینگ قورقوری ، بلبرینگ چپقی و … شناختـــه می شوند .

بلبرینگ های اتصالات مفصلی در انگلیسی با نام بلبرینگ راد اند که به صورت  Rod Ends Bearing نوشتــه می شوند شناختــه می شوند  . بلبرینگ راد اند در طیف وسیعی از صنعت کاربرد دارد و بیشترین کاربرد آن بیشتر در صنعت خودرو می باشد که یک مورد آن استفاده در سیبک فرمان میباشد . در ادامه آن را بیشتر توضیح می دهیـــم .

بلبرینگ چشمی

سیبک فرمان چیست ؟

همانطور که احتمالاً می دانید کار سیبک فرمان اتصال چرخ های خودرو به سیستم تعلیق خودرو می باشد به طوریکه همانند یک محور چرخشی عمل می کند و در هنگام پیچاندن فرمان و عبور از روی دست اندازها نیـــروهای وارده را تحمل می نماید.

سیبک در خودرو نقش بسیــار مهمی را ایفا میکند اگر به هر دلیل سیبک خودرو خراب بشود و نسبت به تعویض آن اقدام نگردد ، دیگر  فرمان خودرو در هدایت خودرو نقشی ندارد و واقع ناگواری در انتظار راننده سهل انگار است.

بیشتر ببینید
مراقبت و نگهداری از بلبرینگ و رولبرینگ ها در حین کار

شکل سیبک فرمان چپـــقی شکل می باشد کــه به صورت یک گوی فلزی در درون یک کاسه است که در داخل آن لغزش دارد و این مجموعه به خوبی آب بندی شده است.

سیبک هایی که امروزه در خوردرو ها تولید می شود نیازی به نگهداری چندانی ندارند و تنها در صورت خرابی کاملا عوض می شوند اما در خودرو های قدیمی تر سیبک ها نیاز به مراقبت و گریس کاری داشتند . در تصویر زیر شکل سیبک فرمان را مشاهده می کنیــد .

بلبرینگ چشمی

 

کاربرد بلبرینگ های سرجک و مفصلی در صنعت 

کاربرد بلبرینگ های اتصالات مانند سرجک ، مفصلی و … در مکانیزیم هایی هست که اتصال باید بتواند ناهمراستایی شفت را تحمل کند . در مکانیزم هایی  که هم باید نیرو ها در جهت شعاعی و هم در جهت محوری تحمل شود و همچنین باید یک اتصال با اطمینان داشته باشیم استفاده از بلبرینگ های سرجک ، مفصلی و … یک انتخاب درست است .  

استفاده از بلبرینگ های سرجک و مفصلی سبب می شود که بتوانیــم نیروها را هم در جهت شعاعی و هم در جهت محوری مهار کنیــم . بلبرینگ سیبک که یک نوع از بلبرینگ های اتصالاتی است ، نیروهای وارد شده در پیچیدن خودرو در پیچ ها  و عبور از روی یک دست اندازهـــا را به راحتی تحمل می کند و همچنین  بلبرینگ سیبک میتواند  لقی بسیار کمی دارد و این لقی را با گذشت زمان نیز حفظ می کند . برای اطلاعات بیشتر مقاله لقی بلبرینگ ها را مطالعه فرمایید.

یکی از کاربرد های بلبرینگ های اتصالات در مکانیزم درب های اتوبوس و مکانیزم درب های خودرو ون می باشد. که در ویدئو زیر می توانید آن را مشاهده کنید .

بیشتر ببینید
بلبرینگ URB رومانی + معرفی محصولات

 

کاربرد بلبرینگ چشمی

انواع بلبرینگ مفصلی و سرجک

می توان گفت بیشترین کاربرد بلبرینگ اتصالات در صنعت مربوط به نوع بلبرینگ مفـصـلی و سرجک است .

بلبـرینـگ مفـصـلی در دو زیر تولید میشود .

  • بلبرینگ مفصلی نری
  • بلبرینگ مفصلی مادگی

برای دوستان اگر بخواهیم بیشتر توضیح بدهم انتــهای بلبرینگ مفصلی نری بصورت پیچ است و انتهای بلبـرینگ مفـصـلی مادگی به صورت مهره می باشد .  بلبرینگ های مفصلی نام دیگری هم دارند کـــه گاهی اوقات در صنعت از آنهــا استفاده میشود مانند بلبرینگ سرجک و بلبرینگ قورقوری که همگـــی مشخص کننده یک محصول می باشند .

دانلود کاتالوگ های بلبرینگ چشمی ، بلبرینـگ مفـصـلی و بلبرینگ سرجک

بخش بعدی

به این مقاله چقدر امتیاز می‌دهید؟

Rating 3.67 from 57 votes

رضا رستمی
ارسال دیدگاه